عبدالوحید شمال اف، پژوهشگر تاجیکستانی گفت: علم الهی از دشوارترین مسایل حکمت الهی است و بیشترین نزاع در علم الهی برخاسته از آراء مشائیان و آثار ابن سینا است.
به گزارش روابط عمومی و امور
بینالملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلیسینا، وی با اشاره به گفته «ملاصدرا» که علم
الهی به یقین جز اساس حکمت الهی است، اظهار کرد: علم الهی از دشوارترین مسایل حکمت
الهی است و بیشترین نزاع در علم الهی برخاسته از آراء مشائیان و آثار ابن سینا است.
شمال اف در نشست علمی «ابن سینا
پژوهی» با ارائه مقاله «ابن سینا و علم الهی» با اشاره به اینکه این سینا زاده بخارا و آرامگاه وی در همدان
است، گفت: در سال 1980 با ابتکار جمهوری تاجیکستان آموزش و بررسی تألیفات ارزشمند
ابن سینا گسترش فراوانی یافت.
وی افزود: در
سال 2000 همایش بین المللی ابن سینا در تاجیکستان برگزار شد و مرکزی برای تحقیقات
آثار گوهربار ابن سینا افتتاح شد و امروزه این مرکز یکی از مراکز پیشرفته تحقیقی
به حساب می آید.
شمال اف،
خاطرنشان کرد: جمهوری تاجیکستان تاکنون 60 جلد از آثار این سینا را به زبان
تاجیکی، فارسی و روسی ترجمه کرده است.
وی ادامه داد:
در زمانی که تاجیکستان یکی از اقمار شوروی بود و به خاطر قدرت شوروی آموزش های
مربوط به علم الهی ممنوع بود و به مسایل مادی گرایی ابن سینا توجه داشتند.
این پژوهشگر
تاجیکی تصریح کرد: آثار علمی ابن سینا پایگاه و جایگاه علوم مختلف در اروپا و
آمریکا است.
شمال اف، در
پایان افزود: در بین مسائل فلسفی کمتر مسئله ای مانند علم الهی می توان یافت که
موارد اختلاف زیادی دارد.