نکوداشت حکیم مادستان در سومین اردیبهشت مفاخر همدان

نکوداشت حکیم مادستان در سومین اردیبهشت مفاخر همدان
تجلیل مقام علمی و پژوهشی آیت‌الله دکتر احمد احمدی

 

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا: شامگاه پنج‌شنبه 7 اردیبهشت ماه استان همدان در سومین اردیبهشت مفاخر استان میزبان یکی از چهره‌های علمی و فلسفی  خطه ملایر بود. آئین نکوداشت حکیم مادستان به مقام علمی و پژوهشی آیت‌الله دکتر احمد احمدی تعلق داشت.

 

پیشینه اردیبهشت مفاخر استان به سال 1394 و آئین نکوداشت دو چهره علمی و پژوهشی در حوزه تاریخ و فرهنگ مردم همدان پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگوزلو اختصاص داشت. در سال 1395 آئین نکوداشت برای دو چهره ادبی در حوزه شعر، جواد محقق و میرهاشم میری برگزار شد.

 

سومین اردیبهشت مفاخر در سال 1395 افتخار برگزاری آئین نکوداشت برای حکیم مادستان از خطه ملایر را به خود اختصاص داد. نکوداشت آیت‌الله احمد احمدی با حضور شخصیت‌های علمی و فلسفی و فرهنگی و مدیران ارشد استان در مجتمع فرهنگی هنری ابن‌سینا برگزار شد.

 

کارها برای رضای خدا انجام شود

آیت‌الله دکتر احمد احمدی در این آئین به قرائت با حضور قلب سوره حمد و تکرار آن سفارش کرده و گفت: در این سوره مبارکه «ایاک نعبد» و «ایاک نستعین» مغز توحید است و از خداوند می‌خواهم که به حرمت مخلصین، اخلاص دهد تا کارها برای رضای خداوند انجام شود.

 

وظیفه و تکلیف نسل جدید تداوم مثنوی بزرگان است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آیت‌الله دکتر احمد احمدی را  فرزند برومند ملایر خوانده و وی را به عنوان ستاره‌ای درخشان در آسمان تاریک بشریت معرفی کرد.

 

سیدهادی حسینی پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه سرزمین همدان، سرزمین دانایان است به بزرگان گذشته همدان همچون بوعلی‌سینا، میرسیدعلی همدانی و سیدجمال‌الدین اسدآبادی اشاره کرد و افزود: آیت‌الله احمد احمدی استاد فلسفه و عالم به علم زمانه است.

 

وی با اشاره به کارنامه احمدی از عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 62، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، تربیت دانشجویان در حوزه و دانشگاه، او را ستاره فروزان در جهان تاریخ بشر برشمرد و  بیان کرد: در جهانی که شاهد کمرنگ و کمسو شدن مکارم اخلاقی در آن هستیم، ایشان متخلق به آداب و اخلاق در جهان پرمشغله امروز است.

 

خدمت آیت‌الله احمدی در اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران نیز در این آئین به برگزاری بزرگداشت بزرگان و مفاخر و درس‌آموزی و سرمشق گرفتن جوانان و نسل جدید از مفاخر اشاره و به لزوم سال‌ها رنج و کوشش شبانه‌روزی برای به دست آوردن عظمت و بزرگی و مقامی همچون آیت‌الله احمد احمدی تاکید کرد.

 

 غلامرضا اعوانی به اهمیت و جایگاه و سهم استادان و رعایت اخلاق و ادب حضور نزد دکتر احمدی اشاره کرد و گفت: 30 سال از تاسیس رشته فلسفه در دانشگاه تهران می‌گذرد که حاصل آن تربیت و پرورش بزرگانی است که هریک در فرهنگ سهم بسزایی دارند.

 

وی در ادامه با اشاره به برخی صفات دکتر احمدی‌ملایری گفت: تدین، متشرع بودن، اخلاص، مجاهدت در همه زمینه‌های اخلاقی و علمی، نظم و انضباط، امانت در مصارف مالی، علاقه‌مندی به تحقیق علمی، جمع بین منقول و معقول، جمع معارف عقلی و نقلی، جمع بین علوم حوزوی و دانشگاهی و جمع بین علوم قدیم و جدید است.

 

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران افزود: افرادی همچون دکتر احمدی که عالم به علوم باشند در جهان امروز کم هستند و حوزه و دانشگاه نیازمند حضور آنان است.

 

اعوانی گفت: نظم و انضباط، امانت در مصارف مالی، تألیفات در فلسفه غرب و اسلامی، و محکم بودن دکتر احمدی در علم قدیم و جدید بسار ذی‌قیمت است.

 

وی به خدمات دکتر احمدی در اسلامی کردن دانشگاه‌ها اشاره و بیان کرد: تأسیس دانشگاه تربیت مدرس قم با هدف فراگیری تمام علوم در کنار دید اسلامی داشتن، تأسیس مؤسسه انتشارات سمت با هدف اسلامی کردن دانشگاه‌ها با سفارش به نگارش و تألیف کتب در حکمت اسلامی در فقه و اصول، موثرترین کارهای ایشان بوده است که بیشترین خدمات را بدون مضایقه به فرهنگ، اسلام و مردم ارائه کرده است.

 

مهم‌ترین اقدام دکتر احمدی‌ملایری

آیت الله سید محمد غروی، استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت: نکوداشت برگزار شود یا نشود، آیت‌الله دکتر احمدی از مفاخر ملایر، همدان و نظام اسلامی است که بن‌مایه وی در خدمت بزرگان علم و فلسفه ساخته شده و چاپ و انتشار بیش از هزار جلد کتاب با هدف مصون ماندن جامعه از رسوبات فرهنگی از مهمترین اقدامات دکتر احمدی‌ملایری است.

 

علوم ضد بشری شایسته تقدیر نیستند

در بخشی از سومین اردیبهشت مفاخر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان نکوداشت مفاخر را شکرگزاری از خداوند دانسته و به علم‌دوستی مردم ملایر اشاره و تاکید کرد: هرچند در برگزاری نکوداشت برای مفاخر استان شرمنده هستیم اما امیدواریم برگزاری آن زنده مانده و نسل جدید مفاخر را فراموش نکرده و این حرکت خداپسندانه را ادامه دهند.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با بیان اینکه بعضی علوم ضد‌ بشری بوده و تخریب بشر را به همراه دارند و هر علمی شایسته تقدیر نیست، بیان کرد: آیت‌الله احمدی همواره در جستجوی علمی بوده که به سعادت، نجات و تکامل انسان‌ها کمک کند.

 

نامگذاری سال 96 به نام باباطاهر عریان همدانی

استاندار همدان نیز در این نکوداشت به اهمیت برگزاری اینگونه برنامه‌های علمی و فرهنگی اشاره و در صورت اجابت به برگزاری نکوداشت برای ایت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله طه‌محمدی خبر داد و تصریح کرد: آیت‌الله طه‌محمدی بپذیرند و یا اجابت نکنند، کار خودمان را خواهیم کرد و آئین نکوداشتی برای ایشان برگزار می‌کنیم.

 

محمد ناصر نیکبخت عظمت استان همدان در تاریخ، فرهنگ، ادب و فلسفه را یادآور شده و از بوعلی‌سینا به عنوان نام‌آور گذشته همدان تا دکتر احمدی‌ملایری در عصر حاضر یاد کرده و آنان را افتخاری برای منطقه و سرزمین ایران بزرگ اسلامی دانست و گفت: آیت‌الله دکتر احمدی که در دوران جوانی به عشق آیت‌الله طباطبایی در وضعیت بد مالی به قم سفر و کار می‌کند تا مقصد و مقصود را به خوبی حاصل کند، درس بزرگی به جوانان می‌دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه با کار، تلاش، علم، علاقمندی و دلسوزی می‌توان به مراحل عالی رسید، بیان کرد: دکتر احمدی به ما آموخت باید سخت کار کرد و کار سخت کرد و اقدامات ایشان از ترجمه تفسیر المیزان به زبان انگلیسی تا انتشار بیش از هزار جلد کتاب در کنار حفظ اخلاق و مدارا سبب شده تا ایشان مشغول خدمت‌رسانی و عشق به دیگران بوده و مانند شمعی بسوزد و نور دهد.

 

استاندار همدان با تاکید بر زنده بودن تاریخ همدان و وجود بزرگان پایان‌ناپذیر این خطه، ابراز امیدواری کرد: برگزاری نکوداشت در همدان انتقال دهنده پیامی به دنیای فرهنگ‌دوست عصر حاضر است و امیدواریم حق مطب در مورد یکایک بزرگان، برجستگان و معارف استان را ادا کرده و پایداری برگزاری اردیبهشت مفاخر را شاهد باشیم.

 

وی به تدوین 120 جلدی دانشنامه استان با هدف شناسایی نام‌آوران خطه همدان اشاره و از چاپ 40 جلدی آن خبر داد و گفت: سال 94 به نام میرسیدعلی همدانی، سال 95 به نام سیدجمال‌الدین اسدآبادی نامگذاری شد و امسال نیز به نام باباطاهر عریان همدانی نامگذاری شده و امیدواریم در حد شأن این بزرگان ادای وظیفه کرده باشیم.

 

نیکبخت با بیان اینکه تاریخ بلند و پیشینه ارزشمند استان همدان، وظیفه‌ای سنگین و تکلیفی محرز بر دوش مدیران ارشد گذاشته، افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که در خور و شایسته سرزمین نور باشد و این سرزمین که در دل خود بزرگانی پرورش داده، صنع و ساخته دست بشر نیست و قدرتی مافوق، این عظمت را در این نقطه به نام همدان تثبیت کرده است.

 

نامگذاری سال با هدف اجرای عدالت فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه استان همدان مفتخر به دانایی و پیشینه اندیشگی و فکری است، عنوان کرد: هر سال را با هدف اجرای عدالت فرهنگی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی به نام یکی از مفاخر استان آغاز می‌کنیم که سال 96 به نام باباطاهر نامگذاری کرده‌ایم.

 

فاضل عبادی افزود: الگوسازی برای جوانان و شناساندن بزرگان استان به جامعه از دیگر اهداف این نامگذاری‌ها است و خوشبختانه تاکنون برنامه‌هاي خوبی در راستای بزرگداشت بزرگان استان برگزار شده که امیدواریم مراسم نکوداشت برای چهار شخصیت ارزشمند استان در شأن و منزلت این عالمان برگزار شده باشد.

 

سیدکاظم اکرمی به عمل در کنار فعالیت‌های علمی دکتر احمدی اشاره کرد و یادآور شد: از معرفی ایشان در صدر اسامی  طرح برنامه تغییرات بنیادین نظام آموزش و پرورش در مجلس دوم یاد کرد و دکتر احمدی‌ملایری را اسلام‌شناس و آگاه به فلسفه غرب برشمرد و گفت: در تغییر بنیادین آموزش و پرورش کار ایشان از مبانی انسان‌شناسی قرآنی گرفته شده که هدف تربیت انسان‌هایی مسلمان و میهن‌دوست بود و برای گزینش معلمان نکات ارزنده‌ای داشت که در سند تحول نیامده است.

 

در پایان سومین اردیبهشت مفاخر استان در نکوداشت آیت‌الله دکتر احمد احمدی از ایشان با اهدا لوح یادبود تجلیل شد.

 

 

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۲۴
روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا |
تعداد بازدید : ۱,۱۰۹
کد خبر : ۵۸۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید