مراسم نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی با حضور جمعی از اساتید برجسته علوم انسانی

مراسم نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی با حضور جمعی از اساتید برجسته علوم انسانی
در این مراسم ضمن تقدیر از شخصیت علمی و فرهنگی استاد احمدی، مجموعه مقالات «فیلسوف نظر و عمل» که به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و بخصوص خانم دکتر اعوانی و دکتر خسروپناه تهیه و تنظیم شده بود رونمایی شد.

 

 

عصر روز یکشنبه 14 آذر 1395 مراسم نکوداشت عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان سمت حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 

در این مراسم که با حضور و سخنرانی دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، رئیس فرهنگستان علوم دکتر داوری اردکانی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و بسیاری از استادان برجسته حوزه علوم انسانی و جمع کثیری از دوستداران و علاقه‌مندان  دکتر احمدی برگزار شد، ضمن تقدیر از شخصیت علمی و فرهنگی استاد احمدی، مجموعه مقالات «فیلسوف نظر و عمل» که به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و بخصوص معاون پژوهشی مؤسسه خانم دکتر اعوانی تهیه و دکتر عبدالحسین خسروپناه تهیه و تنظیم شده بود رونمایی شد.

 

در ابتدای مراسم دکتر احمد زاده دبیر علمی جلسه سخن خود را با این ابیات از سنایی شروع کردند،

                  سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب          لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن           

          عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع           عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن

هر خسی از رنگ گفتاری بدین ره کی رسد       درد باید عمر سوز و مرد باید گام زن

 

و سپس در خصوص سختی‌های برگزاری این جلسه گفتند و به خصوص اینکه دکتر احمد احمدی با توجه به تواضع خاصی که دارند راضی به برگزاری این مراسم نمی‌شدند و در نهایت با دوشرط پذیرفتند؛ اول اینکه در تربیت نسل جدید اثر د اشته باشد. دومین شرط هم اینکه هزینه ای از بیت المال برای برگزاری این مراسم نشود و یک مراسم پرهزینه و تجملاتی نباشد. ایشان سپس به معرفی برخی از فعالیتهای دکتر احمدی پرداختند و در پایان اشاره کردند که دانشگاه تربیت مدرس جایگاه فعلی خود را مدیون زحمات دکتر احمدی می‌باشد.

دکتر احمد نمونه بارز وحدت حوزه و دانشگاه است

در ادامه جلسه پیام آیت الله جوادی آملی که به مناسبت برگزاری این مراسم ضبط شده بود برای حضار به نمایش در‌آمد.

 

آیت الله جوادی آملی در این پیام گفت: جناب آیت الله احمدی جزو شخصیت های جامعی هستند که خدمات ارزنده ای هم در حوزه و هم در دانشگاه داشتند.شخصیت ایشان نمونه بارز وحدت حوزه و دانشگاه است. در اسلام آمده است: اگر کسی موحد شد و به قلعه توحید رفت هیچ گاه از او یک شر مطلق سر نمی زند. موحدها یا خیرشان محض است یا مقید و محدود ولی شر محض ندارند.

 

وی افزود: کسی که موحد و ولایت مدار است اگر کار خیری انجام دهد هم حُسن فاعلی دارد هم حُسن فعلی و اگر گناه هم بکند گناه او شر مطلق نیست. دکتر احمدی هم جزو موحدینی هستند که مردم را از شر محدود بازمی دارند و به خیر مطلق وارد می کنند.ایشان به سمت حق، خیر و عدل حرکت کردند و این سه هم به سمت خودشان برگشتند. 

 

دکتر احمدی در گرانبهایی است که نمونه آن کمتر پیدا می‌شود

سپس دکتر صالحی امیری  در باب شخصیت دکتر احمدی صحبت کردند و ایشان را سرمایه انسانی، اخلاقی، علمی و ایمانی خواندند و اشاره کردند که ایشان برای  ما و نسل جوان که نیازمند شناخت فضیلت و معرفت یک الگوی بسیار مناسب است.

 

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: از اینکه در جلسه نکوداشت این شخصیت برجسته علمی و اخلاقی شرکت کرده‌ام بسیار خرسندم و خدا را شاکرم. اینجانب از 2 سال قبل پیگیر برگزاری این مراسم بودم چون فکر می کردم که ما بیش از اینکه به برگزاری این نکوداشت احتیاج داشته باشیم به شناخت ایشان احتیاج داریم.

 

وی افزود: آیت الله احمدی از ریشه های فرهنگ و تمدن این کشور است و در دو سنگر دانشگاه و حوزه چشمه جوشانی برای تشنگان بوده است. ایشان از تبار علامه طباطبایی و بزرگان حوزه و دانشگاه مثل شهید بهشتی، شهید مطهری و شهید مفتح هستند. امروز اگر بپرسید چرا از آیت الله احمدی تجلیل می کنیم بنده پاسخ می دهم چون می خواهیم فلسفه، اخلاق و معرفت را تجلیل کنیم. جامعه خسته امروز بیش از هر زمان دیگری به این گونه اشخاص نیاز دارد. روزگار با سرعت می گذرد و افرادی امثال آیت الله احمدی کمتر تکرار می شود.

 

صالحی امیری اشاره کرد: ایشان به مثابه شهید مفتح، شهید بهشتی و شهید مطهری و به همان اندازه بر وحدت حوزه و دانشگاه نقش داشته اند. احمدی‌ها تبار فرهنگی جامعه را تشکیل می‌دهند و ما نیازمند تجلیل از ایشان هستیم نه ایشان. آیت الله جوادی به درستی ایشان را آیت الله خطاب کردند و ایشان در پاکدامنی،‌عدم تعلق به دنیا، اخلاق گرایی و تواضع زبان زد هستند.

 

رئیس سابق کتابخانه ملی گفت: آیت الله احمدی ویژگیهای برجسته ای مثل اخلاق گرایی، صراحت لهجه، عدم توجه به مناسبات سیاسی روزمره و عدم بروز به مناقشات روزمره سیاسی دارند. حیف که ما به داشته های خود کمتر توجه می کنیم و ریشه های خود را نمی بینیم؛ این در حالی است که امروز اگر برگ سبز و میوه رسیده می بینیم به خاطر ریشه تنومندی است که آن را ندیده ایم. احمدی از ریشه های این سرزمین است و ما باید برای تداوم فرهنگ، این ریشه ها را پاس بداریم.

دکتر احمدی عالم عامل منتفع است

سخنران بعدی نشست دکتر خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بود وی سخنانش را با این حدیث آغاز کرد که کسی که به دانسته هایش عمل کند خداوند آنچه را که او نمی داند به او یاد می دهد و در ادامه گفت: یکبار بنده ایشان را آیت الله نامیدم ولی از سر تواضع و اخلاص آنچنان نگاه تشرگونه ای به من کردند که بنده از گفتن آن صرف نظر کردم. ولی امروز هم آیت الله جوادی آملی و هم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ایشان را آیت الله نامیدند. از نظر بنده آیت الله احمدی یک عالم عامل منتفع است که فقط سودش به خودش نمی رسد بلکه توفیق داشتند که شاگردان فراوانی نیز تربیت کنند علاوه براینکه شاگرد اساتیدی چون علامه طباطبائی و امام (ره) نیز بودند.

 

دکتر خسروپناه  در این مراسم اضافه کردند دکتر احمدی علاوه بر فضائلی که بیان شد فلسفه را به عمل رساند و در واقع فیلسوف عمل و فکر بود، کاربست فلسفه به این جهت که ایشان در تاسیس دانشگاه تربیت مدرس نقش مهمی داشتند و همینطور در مؤسسه سمت و دفتر همکاری های حوزه و دانشگاه که به نوعی زیر مجموعه انتشارات سمت است.

 

خسروپناه افزود ایشان در تحول علوم انسانی که شامل سه بخش بهینه سازی، بومی سازی و اسلامی سازی است نقش بالقوه‌ای داشتند تا جایی که برخی از آثار ایشان د رخارج از کشور ترجمه شده و مورد استفاده قرار میگیرد.

وجود الگو و اسوه لازمه جامعه امروز است

در ادامه این مراسم، آیت الله مصطفی محقق داماد سخنرانی کرد. وی گفت: بنده بیش از نیم قرن است که افتخار ارادت نزد ایشان را دارم و می توانم با صراحت بگویم که در طول این نیم قرن هیچگاه ترک اولایی از ایشان ندیدم. استاد احمدی نه تنها یک روحانی بلکه یک متخصص الهیات و استاد دانشگاه تهران با کوله باری از تجربه و فرهنگ است.

 

وی افزود: برای طلبه ای که در حوزه های سنتی است دو عامل می تواند موجبات موفقیتش را فراهم کند؛ تصادف و توفیق الهی و تدبیر. این دو عامل در دوران تحصیل یک طلبه بسیار مهم است. خیلی از طلبه ها در دوران تحصیل خود درس می خوانند خیلی هم می خوانند ولی چون منظم و روشمند نمی خوانند آخرش هیچی نمی شوند. دکتر احمدی هردو عامل را داشتند و به موفقیت امروز رسیدند. ایشان هم توفیق داشتند که از محضر اساتیدی چون علامه طباطبائی استفاده کنند و هم تدبیر داشتند که منظم و با روش درس خواندند. در آن زمان ما شاگردان علامه طباطبائی، علامه را با دکتر احمدی می شناختیم و هرکاری داشتیم ایشان ما را به دکتر احمدی ارجاع می دادند.

احمدی محصول علم فلسفه است

رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم از دیگر سخنرانان این مراسم گفت: هر آنچه آقای محقق داماد درباره دکتر احمدی گفتند بنده حس و تجربه کردم. بنده همیشه از ایشان آموختم و محصل ایشان بودم.آخرین چیزی هم که آموختم تفسیر آیه «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم. ثمّ رددناه اسفل سافلین» بود. برای بنده فهم اسفل السافلین مشکل بود اما در یک جلسه ای که در فرهنگستان در خدمت ایشان بودیم متوجه آن شدم.

 

وی افزود: مرحوم علامه جعفری تعریف می کردند که یکبار یک سفری با ایشان همراه بودند، درخصوص تواضع  فروتنی دکتر احمدی همین بس که وقتی وارد هتل شدند عمامه علامه جعفری را برداشتند بردند شستند تا عمامه علامه برای حضور در کنفرانس  یا مراسم آن سفر تمیز و آراسته باشد.

 

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: استادان دوگونه اند: برخی علم را مستقیما می آموزند برخی دیگران را برمی انگیزانند برای آموختن. ما اهل فلسفه کارمان آموختن علم است. فلسفه را اگرفقط به صورت یک علم بیاموزید و در جان اثری نکند سودی ندارد. همه جهان یک ظاهر دارد یک باطن. ما عادت کردیم همه علوم را در یک سطح ببینیم در حالی که علوم هم باطن دارند و این باطن علوم است که آنها را سودمند می کند.

 

چهره ماندگار فلسفه اضافه کرد: ما عادت کردیم فلسفه را چون مستقیما به کارمان نمی آید و در زندگی مان به کارش نمی گیریم فقط به هم تعارف کنیم چون لفظ پرهیبتی است. در واقع ما با فلسفه یک نسبت دوگانه داریم؛ یک نسبت بی اعتنایی و تحقیر و یک نسبت احترام ظاهری و تعارف. فلسفه ره آموز علم و دکتر احمدی محصول فلسفه است. البته بنده نمی خواهم اطلاعات ایشان در سایر علوم را هم نادیده بگیرم ولی چون در دانشگاه تهران با هم همکار بودیم متوجه این مسائل هستم. ایشان به سمت فلسفه نرفته که حرفهای قلمبه  سلمبه یاد بگیرد.

 

دکتر نجفقلی حبیبی نیز در باب این شخصیت برجسته علمی و اخلاقی سخنانی گفت و دکتر احمدی را امین راستگو، شجاع و متواضع خواند.

ترجمه 10 جزء قرآن به زبان انگلیسی توسط دکتر احمدی

علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش از دیگر سخنرانان این مراسم نکوداشت بود. وی گفت: سابقه آشنایی بنده با ایشان به سال 1365 برمی گردد. بنده در یک دوره ای با ایشان همکار بودم. در یکی از مسئولیت هایی که ایشان در همان سال ها داشتند برای ما 135 جلسه پنج ساعته گذاشتند و خیلی هم در برگزاری این جلسات دقیق و سخت گیر بودند. بنده سال ها هم در دانشگاه تربیت مدرس و هم در سازمان سمت قائم مقام ایشان بودم مسئولیت پذیری و جدیت در کار از ویژگی های بارز ایشان است.

 

وی افزود: دکتر احمدی به زبان های آلمانی، عربی، اردو، فارسی و انگلیسی تسلط دارند. نکته ای که شاید جالب باشد بدانید اینکه ایشان قبل انقلاب 10 جزء قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کردند که خب بعد انقلاب به دلیل مسائلی که پیش آمد کارشان نیمه کاره ماند. در سال های اخیر هم از نیویورک ایشان را دعوت کردند که برای ترجمه قرآن به آنجا برود.

 

فانی درادامه این مراسم اضافه کرد: حفظ بیت المال و سختگیری در هزینه های دولتی، توضع و خلوص، صراحتلهجه، سعه صدر، وقت شناسی، نظم و ضابطه گرایی، ذهن منطقی و ریاضی از جمله ویژگی های بارز ایشان است.

 

وزیر سابق آموزش و پرورش در انتهای سخنانش خطاب به دکتر احمدی گفت: استاد شما باید هفته ای دو سه روز برای اینکار وقت بگذارید که دانسته هایتان را روی کاغذ بیاورید تا اطلاعات و دانسته های شما ثبت و ضبط شود. شان شما راهنمایی و هدایت دانشجویان است نه امضاء کردن سند و مدرک در سازمان سمت.

 

دکتر غلامحسین زاده که پس از دکتر احمدی به سمت رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس انتخاب شدند نیز در این مراسم سخنرانی کردند واین جلسه را بزرگداشت علم، اخلاق ،عمل و اعتقاد خواندند دانشگاه تربیت مدرس نهالی بود که او کاشت، مراقبت کرد و به ثمر رساند و دانشجویان را مانند گلزاری در این مکان مقدس تربیت کرد. مراسم امروز مراسم بزرگداشت عمل و اعتقاد است. نکته جالب  سخنان ایشان این بود که در حالی که بغض گلویشان را گرفته بود متواضعانه این بیت شاهنامه را خواندند:«در فرهی بر تو اکنون ببست /که بر تخت تو ناسزایی نشست».

 

در ادامه ایشان از زحمات دکتر احمدی در راه پویایی و خوشنامی دانشگاه تربیت مدرس تشکر کرد و اشاره کرد جایگاهی که امروز دانشگاه تربیت مدرس دارد مرهون زحمات ایشان است.

 

http://buali.ir/buali_content/media/image/2016/12/1447_orig.jpg

 

 آخرین سخنران جلسه دکتر احمد احمدی بود  وی در ابتدای سخنانش این شعر سعدی را خواند که «طاووس را به نقش و نگاری که هست خلق/ تحسین کند و او خجل از پای زشت خویش». وی گفت: بنده همیشه دعا می کنم خدا آنچه در درون زشت ما وجود دارد را برملا نکند. همه ما باید دعا کنیم که درونمان با بیرونمان یکسان باشد.

 

احمدی افزود: همه شما اساتید و حضار که به این مراسم آمدید، دلیل آمدنتان این است که علم را دوست داشتید. همه حرف هایی که دوستام درباره من گفتند هنر من نبود بلکه تقدیر خواسته بود که انقلاب شود و ما در حوزه و دانشگاه درس بخوانیم و بعد هم این درس ها را پس بدهیم. دانشگاه تربیت مدرس اکروز حدود 20 هزار استاد در سراسر کشور دارد. سازمان سمت تا الان حدود 40 میلیون نسخه کتاب منتشر کرده که امروز حداقل در هرخانه ای یک یا دو نسخه از کتاب های سمت وجود دارد. خلاصه ک ه لطف خدا و دعای امام کمک کرد که همه این کارها انجام شود.

 

رئیس سازمان سمت در پایان خطاب به حاضرین در جلسه گفت: خواهران و برادران امروز این میراث در اختیار شماست. با قدرت، اخلاص و دلسوزی فراوان آن را روی سرتان بگذارید و تا نفس دارید تلاش کنید که تحولی که شاید وباید به وجود بیاید.

 

در انتهای این مراسم، وحید احمدی، فرزند دکتر احمدی و معاون پژوهشی وزیر علوم از حضار بابت حضور در این مراسم قدردانی کرد و هدایایی به  رسم یاد بود به دکتر احمدی اهدا و تقدیم شد.

 

برای مشاهده گزارش تصویری جلسه اینجا را کلیک کنید

 

۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۱۱
پایگاه اطلاع رسانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۰۸۲
کد خبر : ۵۵۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید