پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو، دو فرهنگبان همدانی‌اند

پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو، دو فرهنگبان همدانی‌اند
در مراسمی که روز دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 در سالن ابن‌سینای ارشاد همدان با حضور نماینده محترم ولایت فقیه در استان، استاندار، مدیرکل فرهتگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بزرگان اهل قلم کشور برگزار شد، از نیم‌قرن تلاش فرهنگی و ادبی دو استاد این شهرستان قدرانی شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه شهر کتاب علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب و دبیر شورای گسترش زبان فارسی ضمن یادداشتی این دو بزرگوار را فرهنگبانان همدانی نامید:

امروز بزرگداشت دو فرهنگبان همدانی، دو پژوهشگر برجسته و دو مولف و منتقد معاصر در شهر همدان برگزار می‌شود.     

 

پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو برای اهل فرهنگ و دوستداران کتاب و ادبیات نامی آشنایند. در طول چهار دهه گذشته، هرکدام در حدود 30 کتاب و نزدیک به چهارصد مقاله نوشته‌اند و گوشه‌ای از تاریخ علم، فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را نشان داده‌اند.

 

ذکاوتی به ایران پس از اسلام و فرهنگ اسلامی و عرب نظر دارد و منتقد کتاب است و ادبیات کلاسیک فارسی و عربی را به‌خوبی می‌شناسد و دکتر اذکایی فهرست‌شناس، مرجع‌شناس توانمندی است که بیشتر برای خواص می‌نویسد و به ایران پیش از اسلام هم نظر دارد. اذکایی تلاش‌های فراوانی برای شناساندن دانشمندان ایران و تاریخ علم و فرهنگ و تمدن ایران به‌ویژه همدان کرده است و تک‌نگاری‌های او درباره ابوریحان بیرونی، محمد زکریای رازی، باباطاهر از منابع معتبر برای شناخت این بزرگان است.

 

اذکایی و ذکاوتی پیوسته مشتاق آموختن و آموزاندن هستند، همتی بی‌وقفه به پژوهیدن و نمایاندن دریافته‌های خود. ذکاوتی قلمی توانا و نکته‌پرداز در نوشتن دارد و اذکایی بصیرتی گسترده در دست‌یابی به منابع و مآخذ. تک‌نگاری‌های ذکاوتی درباره خیام، ابوحیان توحیدی، جاحظ و مقالات او درباره ادبیات کلاسیک فارسی، فلسفه و عرفان اسلامی، ادبیات عرب و حروفیه و نقطویه، خواندنی و ماندنی است. سی سال است که از نزدیک با آثار و سلوک علمی و فرهنگی ایشان آشنایم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کاری شایسته انجام داده است که در روز بزرگداشت خیام، بزرگداشت دو تن از مفاخر همدان را نیز برگزار می‌کند تا نسل جوان، مفاخر استادان خود را بهتر بشناسند و قدردان تلاش‌ها و زحمات ایشان باشند و آثارشان را بیشتر مطالعه کنند. نگارنده در سی سال گذشته، به‌طور مرتب آثار این دو پژوهشگر را مطالعه کرده‌ام و هم حضورا از محضر نکته‌سنجانه و عالمانه و طنازانه آنان برخوردار بوده‌ام. از خصایل بسیار پسندیده این دو فرهیخته، آن که پیوسته به اصحاب فرهنگ و دانش به دیده احترام می‌نگرند و به پیشینیان فرهنگ و استادان گذشته عشق می‌ورزند و تاریخ و تمدن ایران و اسلام را بسیار دوست می‌دارند و در کارهای علمی صدیق و دلسوزند و در نوشته‌های خود از نشان دادن سند دریغ ندارند و حسن‌کار خود را در این می‌دانند تا هر چه می‌نویسند مستند و مدلل به شواهد و براهین مورد قبول باشد.

 

ذکاوتی از کسانی است که در سال‌های گذشته به نقد کتاب نظر داشته است و گواه آن مقالاتی است که در نشر دانش، آینه پژوهش، کتاب ماه، معارف و دیگر نشریات نوشته است و در آن مشخصات یک نقد صحیح و اصولی را تعیین کرده است.

 

بیش از سی سال پی در پی، مولفات، مقالات عالمانه اذکایی و ذکاوتی و تحقیقات استادانه‌شان پرتوافکن بوده و تتبع و استقصای پر از فوایدشان همیشه خواهد ماند. اگر این دو بزرگوار در تهران بودند شاید بیشتر دیده می‌شدند و قدرشان بیشتر دانسته می‌شد. امید است که در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و ادبی تهران نیز برنامه‌های بیشتری برای معرفی و تجلیل از این دو چهره فرهنگی و علمی برگزار شود.

 

 

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۵۸
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه شهر کتاب |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۷
کد خبر : ۳۴۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید