شیخالرئیس بوعلیسینا از لحاظ فلسفی، دانشمندی بسیار استدلالی و منطقی است و فلسفه را به عنوان دقیقترین علم و در سطح دقت علم هندسه و ریاضی تأسیس کرده است.
دکتر غلامرضا
اعوانی، عضو هیئت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلیسینا در گفتوگو با روابط عمومی
و امور بینالملل بنیاد با ذکر این مطلب، افزود: فلسفهای که امروز به عنوان علم
دقیق مطرح است را شیخالرئیس بوعلیسینا به وجود آورده است.
دکتر اعوانی، به
ویژگی شخصیتی این دانشمند شهیر اشاره و اظهار کرد: حجتالحق، حسینابن عبداله
معروف به ابنسینا از بزرگان تمام بشریت و موجب افتخار هم خاک پاک ایران و هم تمام
عالم اسلام و امت محمدی است.
رئیس انجمن حکمت
و فلسفه ایران افزود: مایه افتخار ایران است که بزرگانی همچون بوعلیسینا را در
دامن خود پرورده است، در چند کلمه نمیتوان عظمت و بزرگی این متفکر و عالم در تمام
علوم و فنون را بیان کرد و باید ساعتها و بلکه سالها در خصوص او تحقیق و بررسی
انجام داد.
اعوانی در خصوص
محقق یا شارح بودن بوعلیسینا گفت: درست است که معروف بوده که فلسفه ارسطویی بوده
و این دانش از طریق او برای فیلسوفان بعدی منتقل شده است، اما اینطور نیست که
بوعلیسینا فقط مفسر یا شارح این آثار باشد.
وی افزود:
فیلسوفان پیرو ارسطو همه شارح بودند، ابنرشد یکی از این افراد است که شارح و مفسر
آثار ارسطو است، اما ابنسینا فیلسوف است، در کتاب شفاء هیچ شرحی وجود ندارد و همه
طرح مسئله است، بوعلیسینا فیلسوف است و مسائل را بازاندیشی و طرح کرده است.
رئیس انجمن
فلاسفه جهان اسلام افزود: بوعلیسینا معارف را از ارسطو گرفته و آنها را به حد
بسیار عالی رسانده است.
وی تصریح کرد:
اگر کتاب ماوراءالطبیعه بخش متافیزیک ارسطو را با کتاب شفاء بخش الهیئت از بوعلیسینا
مقایسه کنیم، میبینیم مطالب در شفاء بیشتر، منظمتر و مدونتر است، اما مطالب
ماوراءالطبیعه ارسطو پراکنده است و این پراکندگی به طور مثال در مسئله وجود یا
جوهر به وضوح دیده میشود.
اعوانی خاطرنشان
کرد: داشتن نظم و مدون بودن یک اصل موضوعی شده در کتاب شفاء است و در این کتاب
موضوعات و مسائل کاملا روشن است.
وی گفت: شیخالرئیس
منطق را به عنوان علم عالی، مدون کرده و به صورت علم دقیق به اثبات رسانده است،
همچنبن بوعلی علاوه بر فلسفه مشائی، حکمت اشراق و متعالیه را تاسیس کرده و سهروردی
و ملاصدرا ادامه دهنده راه شیخالرئیس هستند.
عضو هیئت امنای
بنیاد بوعلیسینا تصریح کرد: ابنسینا یک حکیم بسیار بزرگ است و این امر در مراجعه
به منطق شفاء میبینیم که همه مسائل وجود دارد، مثلا بخشهایی از منطق که
دشوارترین بخش آن محسوب میشود در کتاب شفا وجود دارد و این دانشمند در منطق
موجهات و زمان به جایی رسیده که هنوز هم منطق جدید به آن درجه نرسیده است.
اعوانی افزود:
بوعلیسینا صد درصد فکر تحلیلی و ترکیبی داشته و تحلیل را به اوج رسانده است و این
امر برای رسیدن به آن حکمت عالی و الهی بینظیر است.
عضو هیئت امناء
بنیاد بوعلیسینا گفت: ابنسینا برای اولین بار در کل تاریخ فلسفه، الهیات به معنی
اعم را از الهیات به معنیالاخص جدا کرد و میان هستیشناسی و خداشناسی تفاوت قائل
شد، اما در کتاب ارسطو این دو با هم مخلوط شده و معنی روشنی ندارد.
اعوانی ابنسینا
را دانشمند و پزشکی بزرگ برشمرد و اظهار کرد: در همه جای دنیا نام بوعلیسینا به
عظمت و بزرگی یاد میشود، در حال حاضر جمع زیادی از دانشمندان بر روی آثار لاتین
شیخالرئیس تحقیق میکنند و هر یک از این آثار 4 یا 5 بار منتشر شده است و آنها در
صدد هستند بازهم آن را چاپ کنند.
منطق جدید هنوز به منطق ابنسینا دست نیافته است
جمع زیادی از دانشمندان بر روی آثار ابن سینا به لاتین تحقیق میکنند