توکل دارائی- رمضان امسال دهمین سالی است که آیتا... شیخ غیاثالدین طه محمدی، امام جمعه عارفمسلک و عقلگرای همدان و نماینده ولی فقیه در استان، در کنار قبر شیخالرئیس بوعلیسینا درس تفسیر قرآن و مباحث اعتقادی برگزار میکند.
شیخ فقیه و
فلسفهدان همدانی که ارادتی قلبی و زایدالوصف به جناب ابنسینا دارد در جمع
دوستداران حکمت و دانایی، درباره مباحث اعتقادی، تفسیر میگوید.
غیاثالدین طه
محمدی نسبت به ابنسینای بزرگ، علاقهای افزونتر از هر فیلسوف دیگر دارد. او تا
جایی از شیخالرئیس و نسبت او با عرفان دفاع میکند که گویی او را عارفی تمام قد و
به تمامه میداند و استدلال میکند که کارنامه و کتب علمی به یادگار مانده از ابنسینا
از جمله تفاسیر قرآنی سور معوذتین و تفسیر سور اخلاص، حمد و اعلی و یا نگاه عرفانی
شیخ در اشارات و تنبیهات، گواه محکمی بر سلوک عرفانی این دانشمند پر آوازه ایرانی
است.
طه محمدی بر
پایه این دلایل، در بسیاری از صحبتهای رسمی و کاری خود، همواره از شیخ در برابر
تکفیر کنندگان، اتهامزدایی کرده و شعر معروف آن دانا را بارها تکرار کرده که میگوید:
کفر چو منی گزاف و آسان نبود/ محکمتر از ایمان من ایمان نبود/ در دهر چو من یکی و
آن هم کافر/ پس در همه دهر یک مسلمان نبود.
او آنچنان که
خود میگوید، از زمانی که نماینده رهبری در استان همدان شده، به منظور احترام به
مقام و شخصیت بوعلیسینا با طرح اصول اعتقاد اسلامی درباره مباحث توحیدی، نبوت
عامه و خاصه، امامت، مرگ و برزخ و معاد در ماه رمضان بر مزار بوعلی کلاس تفسیری
دایر کرده است.
آیتاللهی که با
وجود مشغلات رسیدگی به مراجعات و مشکلات بزرگ و کوچک شهر و روستا و حضور سرزنده در
محافل و همایشها، هیچگاه از مشی اعتدالی و تمایلات عرفانی خود عدول نکرده، معتقد
است جامعه اسلامی ما ابنسینا را هنوز به درستی نشناخته است.
او که دو سال
است ریاست بنیاد علمی و فرهنگی بوعلیسینا را به سبب همین علایق و ارادت پذیرفته،
هم از حوزه و هم از دانشگاه برای کمکاری در زمینه معرفی و شناخت این گوهر علمی
یگانه گلایه دارد؛ او بارها از بسط و نشر نظریات فلسفی و عرفانی ابنسینا به عنوان
پشتوانه حرکت و نهضت علمی کشور یاد کرده است.
البته توجه و
عنایت شیخ طه تنها به حوزه فلسفی و مشرب عرفانی شیخالرئیس تعلق ندارد؛ بلکه او از
مدافعان پر و پا قرص "احیای طب سینوی" است.
او بر این باور
است که احیای طب ابنسینا و آنچه که طب سنتی ایرانی- اسلامی نامیده میشود، ضمن
کاربردی بودن در حفظ سلامت و بهداشت جامعه، از اسراف و صرف ثروتهای هنگفت در تهیه
و تولید داروهای صنعتی و پرداخت پولهای گزاف و ... جلوگیری میکند.
رئیس بنیاد
بوعلیسینا، غربت شیخالرئیس در هزاره گذشته و به ویژه در این عصر را نشانهای از
کم بودن ظرفیت تحمل در جامعه علمی دانسته و آرزو میکند با گسترش تحقیقات و پژوهشهای
مرتبط با علوم گستردهای که در مصنفات ابنسینا موجود است، از این الگوی بینظیر
ایرانزمین برای اعتلای علمی بهره کافی و لازم برده شود.
با این حال، طه
محمدی بارها از اینکه کشورهای آسیایی و حتی اروپایی در زمینه ابنسینا پژوهی چه
درباره فلسفه و علوم عقلی و چه طب سینوی؛ دارای مراکز علمی متعدد و قابل اعتنا
هستند ولی در کشور و مأمن ابنسینا، هنوز قدر و اندازه او را نمیشناسند، صحبت
کرده است.
او میگوید اگر
قرار است بنیادی که به نام او دایر شده بتواند به شایستگی هر چه تمامتر، نقش و
وظایف تعریف شده خود را ایفا نماید، بایستی مورد توجه مسئولان فرهنگی و علمی قرار
گیرد و از بودجه و امکانات متناسب با مأموریتهای علمیاش برخوردار شود.
اهدای جایزه بینالمللی
بنیاد بوعلی سینا همردیف با جوایز معتبر علمی جهانی و همایشهای در خور نام و
عظمت شیخالرئیس از جمله برنامههایی بوده که به علت بی توجهی مسئولان فرهنگی در
گامهای اول خود با ایستایی و توقف مواجه شده است.
با این حال،
تدریس و تفسیر مسائل اعتقادی در کناره مقبره شیخالرئیس، تنها میتواند نشانهای
از یک حرکت فرهنگی و الگو سازی برای جامعهای باشد که رو به تعالی و تکاپوی علمی و
اندیشگی دارد و به افق روشن فردا چشم دوخته است.
به نظر میرسد
اگر اینگونه فعالیتهای مستمر و دنبالهدار در شمارگان بالا و در جای جای میهن
اسلامی تکثیر شود؛ آنگاه فضا و گفتمان علمی، از رونق شایسته و بایستهای برخوردار
خواهد شد. باشد که این پویش علمی همچنان ماندگار و استوار، سالیان درازی ادامه
داشته باشد. همین.